هیئت انصارالمهدی شهرستان بیرجند

هیئت انصار المهدی در واقع تشکیلاتی است، متشکل از اعضایی که اساساً با هدف ترویج فرهنگ قرآن و عترت و زنده نگهداشتن سنت عزاداری با روال اجرایی برنامه های هفتگی، ماهانه و یا مناسبتی فعالیت می نماید.
هیئت انصارالمهدی شهرستان بیرجند

هیئت انصارالمهدی شهرستان بیرجند


هیئت انصار المهدی در واقع تشکیلاتی است، متشکل از اعضایی که اساساً با هدف ترویج فرهنگ قرآن و عترت و زنده نگهداشتن سنت عزاداری با روال اجرایی برنامه های هفتگی، ماهانه و یا مناسبتی فعالیت می نماید.


هیئت انصارالمهدی(عج) می تواند الگویی ناب از یک تجمع مومنانه را ارائه دهد و نمونه ای بسیار زیبا و هنرمندانه از آمیختگی «شور و شعور» و پیوند «معرفت و محبت» را با «اطاعت» تجلی سازد.
هیئت انصارالمهدی(عج) می تواند تبدیل به قرارگاهی شود که سربازان عاشورایی آن، با «تربیت حماسی» مهیّای جانبازی در پیشگاه قدوم عزیزی باشند که صدای گام های او به گوش می رسد .
در این طرح بر آنیم با توجه به تأکید دین مبین اسلام مبنی بر لزوم نظم در کارها و اهمیت بیشتر آن در کارهای مذهبی، نسبت به ترسیم نقشه عملیاتی در این خصوص، بسیار ظریف تر، دقیق تر و با تأمل بیشتر اقدام نماییم. این تدابیر به معنای مقابله با ابتکارهای استانی نمی باشد، بلکه به منزله ایجاد وحدت رویه و هماهنگی تشکیلاتی است که از ضروریات یک تشکل اسلامی و انقلابی است. ان شاء الله این هیئت ها به صورت منسجم و هماهنگ با سرفصل های تنظیم شده و مطابق نیاز روز در سراسر کشور حرکت کنند.

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

نگاهی به کارکرد های هیئت دانش دانش آموزی انصارالمهدی

به قلم حجت الاسلام و المسلمین حمید مشهدی آقایی 

((قائم مقام نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان))


کل یوم عاشورا کل ارض کربلا

((هیئت)) از قدیم الایام یک کلاس تربیتی بوده است. ویژگی اصلی آن عشق و معرفت است. از گذشته هیئت ها جای آموزش قرآن و احکام و معارف بوده است. اول شعور و سپس شور؛ شور برخاسته از شعور. هیئت های عزاداری سیدالشهداء معراج عاطفه هاست چرا که آنگاه که محبت با معرفت پیوند بخورد، عواطف و احساسات جهت می‌یابد و عروج میکند.


((هیئت‌های مذهبی چند ویژگی دارند و باید داشته باشند:))



اول. یک گروه اجتماعی داوطلبان است که بدون تبلیغ خاص، زور و اجبار و صرفاً بر اساس یک حرکت خودجوش سامان یابد لذا نقش و کارکرد آن در حفظ انسجام جامعه دینی بسیار موثر بوده است از ابتدا و در انقلاب اسلامی، در جبهه و اکنون.


دوم. یک رسانه از یک تریبون دائمی پرسابقه با سابقه چند صد ساله که مخاطبان آن دسته فراگیر اقشار و صنوف مختلف را در بر می گیرد. شهری و روستایی، زن و مرد، کوچک و بزرگ، ثروتمند و فقیر، مسئول و غیرمسئول حتی غیر مسلمان. همین ویژگی می تواند هیئت را یک رسانه قدسی و آسمانی کند که پیام آن پاک ترین و زلال ترین پیام هاست _آزادگی و حریت بندگی خدا_ که پیام مطابق فطرت همه انسان هاست و دارای آماده ترین مخاطبان است (داوطلب و عاشق و آماده پذیرش)


 سوم. یک معرفتی است که همه نوع غذا برای سطوح مختلف مخاطبان فراهم می‌کند سخنرانی با همه عنوان قرائت قرآن آموزش احکام و معارف دینی و اخلاقی شعر خوانی نوحه خوانی در مناسبت های شادی و عزا؛ از ابزار مختلف بهره می‌برد از صوتی تصویری مکتوب و غیر مکتوب برخی هم فضای مجازی و رایانه ای


 چهارم. یک جریان دائمی و زلال است نه یک حرکت مقطعی زودگذر که به به اقتضای حدیث شریف «ان لقتل الحسین حرارۀ ‌فی قلوب المومنین لا تبرد ابدا» ابدا فرو نمی خوابد. زمان و مکان نمی‌شناسد. خانه مسجد حسینیه خیابان کوچه کوه حتی تا کنار دریا


 پنجم. اتصال به منبع لایزال که واسطه فیض انسان با خداست هیئت ها _اگر درست برگزار شوند_ می توانند راه میانبر سلوک و معرفت باشند چه انسان هایی که در همین حد اوج گرفتند و به مراحل بالا رسیدند. نقشی که همین‌ها در سازندگی شهدای ما داشته است؛ بالای ۹۵% شهدای ما ثمرات هیئت‌های مذهبی و میوه‌های بوستان محبت و معرفت حسینی اند.


ششم. هیئت های مذهبی مرکز ارتباط مومنانه و برادران هستند شاید این آیه آخر آل عمران تا حدودی مسئولیت‌های هیئت های مذهبی را معلوم کند «یا ایها الذین آمنو اصبرو وصابرو و اتقو الله لعلکم تفلحون» 1صبر 2توصیه به صبر 3رابطه (مرزبانی عقیده) 4ترابط (ارتباط مومنانه) به قصد تقویت تقوای جمعی و فلاح اجتماعی است.هیئت ها میتواند _و بوده_ مرکز شناسایی درد های فردی و جمعی، مساعدت ها و غمگساری از برادران و خواهران دینی به اطلاع از احوال و مشکلات همدیگر باشند.


 هفتم. هیئت‌های مذهبی مراکز تقویت معرفت و بصیرت دینی و انقلابی بودند و نقش هیئت های مذهبی از پانزده خرداد تا به امروز مثل هیئت رزمندگان و همسالان نظر بیندازیم که نقش اساسی را در تقویت بصیرت انقلابی مخاطبان خود ایفا کردند و می کنند.


 هشتم. هیئت های مذهبی به اقتضای این که شور و شعور را با هم دارند معمولا و غالباً عالم محور و روحانی محور بودند و باید باشند. اگر چنین نباشد احتمال اشتباه و انحراف دارد. هیئت های چند ده ساله در ایران وجود دارند که افتخار آنان اتصال با روحانیت راستین بوده است. وجود یک روحانی فرهیخته و خوش بیان مانند ستون خیمه است و عمود آن خیمه ای که تار و پود آن عشق و محبت به اهل بیت است و عمود آن وجود معارف عمیق دینی که به حضور یک روحانی دردآشنا وابستگی دارد.


 نهم. هیئت های عزاداری _آن هم عزای حسینی _ آن هم در محرم نمک خاصی دارد. حقیقت مجالس مصادیق «خلقه الذکر علیکم به حق ذکر (امام باقر علیه السلام)» هستند و مصادیق احیا امر اهل بیت اند که رحم الله من احیی امرنا. مصداق فانها روضه من ریاض الجنه هستند. مصداق جلساتی هستند که امام باقر فرمود:انی لاحب ریحکم؛ من بوی خوش معرفت و محبت را دوست دارم. مصداق مشمول دعای فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هستند که: ((الا و صلی الله علی الباکین علی الحسین)) مورد حسرت و غبطه آسمانیان از فرشتگان هستند. طبق نص روایات در کامل الزیارات پس از اتمام مجالس حسین علیه السلام فرشتگان خود را به در و دیوار مجالس حسین علیه السلام متبرک می کنند.

 

دهم. هیئت هایی که در آن جوانان حضور دارند این مصداق بهار در بهار است. یاد حسین علیه السلام و ذکر او و گریه مصائب او و اندیشه در اهداف او (گریستن بر مصائب و مظلومیت و نگریستن از روزنه نگاه حسین علیه السلام به عالم) خود برای دل ها و جانها و حتی اجسام و اجساد طراوت و تازگی و بهار می آورد. اگر مخاطب و دست اندر کار این مجالس جوانان باشند _که در بهار عمر خود هستند_ این مجالس می شود بهار در بهار.


 یازدهم. در این مجالس و هیئت های مقتضی رسیدن به هدف موجود است. _ الی الله تربیت شود مقتضی این گونه مجالس تشرف به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است یعنی چنین ظرفیتی هست این اقتضا از ناحیه آنان که واسطه فیض الهی اند موجود است اما مشکل اینجاست که مانع _ و این مشکل از سوی ماست (مثال: برای توضیح مخاطبان گفته‌اند برای هر شکوفایی، رویش، تولدی باید یک شرط محقق باشد و مقتضی موجود باشد و مانع مفقود. مثلاً یک بذر گل وقتی در دل زمین کاشته می‌شود مقتضی گل شدنش موجود است. آنچه از ناحیه حق است زمین، ظرفیت بذر، آفتاب و نور اما معمولاً موانع مفقود نیستند. زمین را، آب را ما آلوده میکنیم با عملکرد خود به جای آفت زدایی، افت زایی می‌کنیم ) به راستی چه چیزی مانع اصلی این شکوفایی است که باید از زمین برود و مفقود شود؟!


 دوازدهم. الف- فقدان یا کمبود اخلاص هیئت‌ها مکان خدا نمایی است و نه خودنمایی. اصلا هنر هیئت های خوب و ماندگار این است که اقامه عزای حسین علیه السلام شود به نام چه کسی؟ مهم نیست عیار مجالس حسینی را اخلاص بالا می‌برد.

ب کمبود بصیرت لازم و نباید عاشورا را در یک نقطه جغرافیایی و یک زمان محدود محصور و زندانی کرد. برخی هیئت های گویا برای یک اتفاقی که فقط چهارده قرن قبل افتاده عزاداری می‌کنند. فقط «گریستن» را می شناسند و به «نگریستن» و نگاه عمیق کاری ندارند فهم عمیق کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا مهم است. وگرنه مردم کوفه همه منتظر امام حسین علیه السلام بودند! و همه آنها مخالفت یزید. امامت امام حسین علیه السلام را پذیرفته اند اما چرا ننگ کشتن حسین علیه السلام بر پیشانی آنها ابدی شد. هیئتی در هر حال اهل حقیقت و حق است و با باطل می رزمد.  هیئتی نمی‌گوید هم حق هم باطل هم حسین علیه السلام هم یزید (فرصت طلبی و منفعت خواهی) هیئتی نمی گوید نه حق نه باطل (خوارج). هیئتی می گوید فقط علی فقط حسین علیه السلام و لذا در فهم حوادث زمانه در نمی ماند

ج- استفاده از ابزار مشروع برای اهداف مقدس در هیئت ها هدف وسیله را توجیه نمی کند سراسر کربلا توجه به تعبد و تفقه است 

د- هیئت ها باید به یاد شهدا معطر باشند؛ رزمندگان دفاع مقدس یاد شهدای هر محل باید زنده باشد. تمثال آنها باید زینت بخش محفل روضه باشد.



هیئت دانش آموزی انصارالمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف