هیئت انصارالمهدی شهرستان بیرجند

هیئت انصار المهدی در واقع تشکیلاتی است، متشکل از اعضایی که اساساً با هدف ترویج فرهنگ قرآن و عترت و زنده نگهداشتن سنت عزاداری با روال اجرایی برنامه های هفتگی، ماهانه و یا مناسبتی فعالیت می نماید.
هیئت انصارالمهدی شهرستان بیرجند

هیئت انصارالمهدی شهرستان بیرجند


هیئت انصار المهدی در واقع تشکیلاتی است، متشکل از اعضایی که اساساً با هدف ترویج فرهنگ قرآن و عترت و زنده نگهداشتن سنت عزاداری با روال اجرایی برنامه های هفتگی، ماهانه و یا مناسبتی فعالیت می نماید.


هیئت انصارالمهدی(عج) می تواند الگویی ناب از یک تجمع مومنانه را ارائه دهد و نمونه ای بسیار زیبا و هنرمندانه از آمیختگی «شور و شعور» و پیوند «معرفت و محبت» را با «اطاعت» تجلی سازد.
هیئت انصارالمهدی(عج) می تواند تبدیل به قرارگاهی شود که سربازان عاشورایی آن، با «تربیت حماسی» مهیّای جانبازی در پیشگاه قدوم عزیزی باشند که صدای گام های او به گوش می رسد .
در این طرح بر آنیم با توجه به تأکید دین مبین اسلام مبنی بر لزوم نظم در کارها و اهمیت بیشتر آن در کارهای مذهبی، نسبت به ترسیم نقشه عملیاتی در این خصوص، بسیار ظریف تر، دقیق تر و با تأمل بیشتر اقدام نماییم. این تدابیر به معنای مقابله با ابتکارهای استانی نمی باشد، بلکه به منزله ایجاد وحدت رویه و هماهنگی تشکیلاتی است که از ضروریات یک تشکل اسلامی و انقلابی است. ان شاء الله این هیئت ها به صورت منسجم و هماهنگ با سرفصل های تنظیم شده و مطابق نیاز روز در سراسر کشور حرکت کنند.

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

تاریخچه هیئت در اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان

اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان از بدو تاسیس در سال 1358 شاهد برپایی هیئت های دانش آموزی توسط دانش آموزان فعال عضو انجمن به صورت خودجوش در سطح مدارس کشور بوده است. بعد از گذشت پانزده سال از برگزاری هیئت های پراکنده و با نام های مختلف در اتحادیه ، طرح محفل انس با قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در سال 1373 پایه ریزی شد.

ارائه کتب و جزوات تفسیری و احادیث ائمه(ع) از محصولات بود که در رویکرد جدید هیئت به دفاتر اتحادیه استان ارسال شد.

در اردیبشهت کاه سال 1379 با پایان نمایندگی آیت الله جنتی به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه و انتصاب حجت الاسلام حاج علی اکبری از طرف رهبر معظم انقلاب و به پیشنهاد ایشان ، محافل انس با قرآن و اهل بیت علیهم السلام با حفظ همین عنوان در قالب هیئت یاران مهدی شکل گرفت که درنهایت نام هیئت انصارالمهدی(عج) را به خود گرفت.

برگزاری جلسات کارشناسی و رایزنی های متعدد مجموعه معاونت فرهنگی سازماندهی در تابستان 1380 باعث شد تا اولین دستورالعمل تشکیل هیئت دانش آموزی انصارالمهدی(عج) در مهرماه 1380 با طراحی جدید و نکات قابل توجه ، با هدف اجرای مطلوب تر هیئت های انصارالمهدی(عج) چاپ و به سراسر کشور ارسال شود.

در مقدمه این دستورالعمل، شناخت،ارتباط و انس با حضرت ولی عصر(عج) و تثبیت فرهنگ انتظار در بین دانش آموزان به عنوان هدف بیان گردید. انس با قرآن و تدبر درمعانی آیات،ایجاد پایگاهی مستحکم برای دانش آموزان عاشق مکتب معصومین علیهم السلام و تقویت رابطه عاطفی و اجتماعی بین جوانان و نوجوان دانش آموز از دیگر اهداف مندرج در دستورالعمل بود.

توجه به برگزاری هیئت به مناسبت یادبود شهدا و درگذشتگان خانواده دانش آموزان در منازل آنان ، اهمیت ویژه به امر تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده در مورد برنامه های هیئت از طریق اعلام در صدا و سیمای استانها ، نمازهای جمعه و نشریات محلی و رسمی و بیان شرایط سخنران ،مداح و قاری هیئت دانش آموزی به همراه درخواست گزارش های فصلی از هیئت استانها از نکات قابل تامل این دستورالعمل بود.

سال های 1381 تا 1383 مقاطع زمانی حساس و مهمی از لحاظ اجرای مفاد دستورالعمل تشکیل هیئت انصارالمهدی(عج) بود. ساخت کلیپ تصویری آل یاسین با صدای حجت الاسلام حاج علی اکبری ، چاپ زیارت آل یاسین با ترجمه سید مهدی شجاعی ، نگارش طرح و برنامه هیئت های دانش آموزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان به همت دفتر مرکز مطالعات ، رایزنی با بنیاد مهدویت و موسسه موعود و استفاده از کتب آنان مانند انتظار ، بایدها و نبایدها و توزیع آنان در بین دانش آموزان ، گزارش گیری ماهانه از هیئت های انصارالمهدی(عج) استانها و شهرستانها و همچنین توجه ویژه به برنامه های بزم شهید و یادی از جبهه و سرکشی به خانواده شهدای دانش آموزو برگزاری مراسم یادبود برای آنان در قالب هیئت انصارالمهدی(عج) از فعالیت شاخص این سالها بود.

 

در سال 1384 با ابتکار مسئولین وقت و درجهت همسو سازی و هماهنگ سازی هیئت های انصارالمهدی(عج) سراسر کشور ، برنامه هماهنگ کشوری طراحی گردید. دیدار از جانبازان در سالروز ولادت حضرت عباس(ع) ، احیای شب نیمه شعبان در سالروز ولادت حضرت مهدی(عج) ، جشن حضرت فاطمه(س) ویژه دختران که برای هریک از این برنامه ها تیزر تلویزیونی تولید و به استانها ارسال شد.

سال 1385 سالی است که به آسیب شناسی روند هیئت های انصارالمهدی(عج) پرداخته شد و جزوه آسیب شناسی هیئت های مذهبی که توسط مرکز مطالعات تدوین شده بود و همچنین شیوه نامه ارسالی در سال 80 مورد مطالعه و بازبینی مجدد قرار گرفت.

در این سال نحوه شکل گیری و عملکرد هیئت ها در سراسر کشور مورد بررسی قرار گرفت و فعالیت های مستمر و پیگیر جهت تدوین شیوه نامه جدید آغاز گردید و تیم تحقیق و پژوهشی در این راستا شروع به فعالیت کرد تا اینکه در بهمن 1385 نتیجه پیگیری ها به ثمر نشست و دومین شیوه نامه هیئت انصارالمهدی(عج) با رویکردی جدید تدوین گردید. کارشناسان متعددی از جمله حجت الاسلام مشهدی آقایی ، حجت الاسلام پناهیان ، حجت الاسلام ماندگاری ، استاد حمید سبزواری و مداحان اهل بیت آقایان منصور ارضی و مهدی سلحشور در شکل گیری دومین شیوه نامه نقش داشتند.

در فروردین 1386 دومین شیوه نامه هیئت انصارالمهدی(عج) که کار تدوین آن در اواخر سال85 به پایان رسیده بود به کل کشور فرستاده شد. این شیوه نامه نقشه راهی بود که پس از این دوره شش ساله با آسیب شناسی و بازخوانی مجدد به منظور ایجاد وحدت رویه و هماهنگی تشکیلاتی که لازمه یک تشکل انقلابی است

ترسیم شده بود و گامی بلند در راستای دستیابی به اهداف مندرج در اساسنامه و چشم انداز ده ساله اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان تربیت جوانان شایسته برای آرمان شهر مهدوی می پیمود.

این شیوه نامه در پنج فصل شامل سخن اول ، کلیات ، ارکان و ساختار و اجرا نگاشته شده و نقطه عطف آن مورد توجه به ساختار هیئت امنا در دفتر مرکزی ، مرکز استان ، شهرستان ها و مدارس بود